FAQ - vanliga frågor


Foto: Linda Axelsson

FAQ - Frequently asked questions

Den keramik som finns till försäljning här är handgjord av mig i min keramikverkstad på gården där jag bor i Gagnef. Det är en liten verkstad på knappt nio kvadratmeter och skapandet sker i liten produktion.

Att keramiken är handgjord innebär att det kommer finnas små skillnader mellan de färdiga produkterna. Alla mått är därför ungefärliga och vissa variationer kan förekomma i hur till exempel glasyren uttrycker sig. Med det sagt ska du självklart få hem en roströd skål som rymmer två deciliter vätska om det är det du har beställt! Och är du inte nöjd med din produkt kan du läsa mer om ångerrätt nedan.
TACK för att du stöttar mig. Varje beställning betyder väldigt mycket!
Sanna

Vanliga frågor

  • Tål keramiken maskindisk?

Ja. Min keramik går att diska i maskin och använda i mikrovågsugn.

  • Vad gör jag om en produkt är slutsåld?

Om en produkt är slutsåld kan du beställa den genom att kontakta mig. Då återkopplar jag direkt till dig när produkten åter finns i lager. Det tar upp till fyra veckor för mig att ha den färdiga produkten klar och om jag vet att det finns en efterfråga sätter jag igång direkt! Så det är värt att skicka ett mail! För produkter som som jag brukar ha i lager behöver du inte reservera eller betala något i förskott. 

  • Hur vet jag om en produkt finns i lager eller inte?

Om produkten går att beställa så finns den i lager. Om den inte finns står det "slutsåld" vid produkten och du kan inte lägga den i din kundkorg. Detsamma gäller om det inte finns det antal du önskar av en produkt, då kan du bara beställa så många som finns tillgänglig. Kontakta mig så låter jag dig veta först när det finns fler!

  • Hur packas min beställning?

Alla föremål packas med stor noggrannhet och jag använder i möjligaste mån återvunnet packmaterial. Vid större beställning använder jag även bubbelplast som jag återbrukat från andra leveranser jag själv har fått.

Om du har beställt en present och vill skicka den direkt till presentmottagaren så kan jag såklart slå in produkterna i presentpapper och lägga med en hälsning från dig. Kontakta mig så löser vi det!

  • Går det verkligen att skicka keramik?

Min erfarenhet är att det är ytterst sällan som något går sönder på väg till kunden. Skulle det mot förmodan hända, så ersätter jag varan mot bilder av skadan som skickas direkt efter mottagandet.

  • Skickar du till... (Sverige). Vad kostar frakten?

Ja, paketen skickas inom hela Sverige. Frakten räknas ut efter beställningens vikt i utcheckningen och följer PostNords fraktavgifter.

  • Jag har vägarna förbi dig, måste jag betala fraktavgiften?

Nej. I utcheckning har du möjlighet att välja att själv hämta din beställning hos mig eller få den skickad mot fraktavgift. Om du väljer att hämta hos mig kontaktar jag dig för att komma överens om en dag och tid.

  • Hur lång är leveranstiden? (Sverige)

Jag postar med PostNord inom tre arbetsdagar från att din beställning är gjord. Vanligtvis är den hos dig inom fem arbetsdagar.

  • Var är mitt paket? (Sverige)

När din beställning packats får du ett mail eller sms med information om att din beställning är redo att skickas. Där står också ett spårningsnummer som du kan använda för att spåra ditt paket via postnord.se

Om du inte fått leveransmeddelande eller din beställning inom fem arbetsdagar så ber jag dig kontakta mig för att kunna upptäcka eventuella problem så tidigt som möjligt.

  • Produkterna jag beställt är inte exakt lika stora eller ser inte ut precis som på fotot i webbshoppen, varför?

Varje produkt görs för hand av mig och det kommer att finnas små skillnader mellan dem, på samma vis som en handstickad halsduk eller täljd smörkniv har spår av handens arbete. Alla mått är ungefärliga (upp till 5mm differens) och tänk på att det kan variera hur färger återges i din dator eller mobil. 

Om din beställning inte motsvarar vad du fick hem så ska du kontakta mig! Du kan också läsa mer om ångerrätt i punkterna nedan.

  • Jag har ångrat min beställning och ännu inte fått hem den, hur gör jag?
Om du tror att din beställning inte har skickats ännu så uppskattar jag om du kontaktar mig på telefon så snart som möjligt, du kan ringa eller smsa till 070 003 59 55. Jag kan då makulera din beställning och återbetalar pengarna direkt så att de är tillbaka på ditt bankkonto inom 1-3 arbetsdagar. Självklart går det bra att på samma sätt ångra en del av din beställning och/eller lägga till!
  • Jag har ångrat min beställning eller är inte nöjd med det jag fick hem, hur gör jag?

Jag är mån om att mina kunder ska bli helt nöjda och du har 14 dagars öppet köp på din beställning. Om du vill returnera en eller flera produkter så råder jag dig att använda dig av samma kartong och emballage som produkten/produkterna kom med.

Du behöver kontakta mig och berätta att du vill returnera dina produkter och därefter lämna in paketet hos PostNord samt betala frakten där. Kunden står för returfrakten samt ansvarar för att packningen är tillräcklig. När varorna är åter hos mig, förstås oskadda, betalar jag tillbaka fullt belopp för keramiken och hälften av frakten.

Om du har specialbeställt en produkt med till exempel namn eller årtal så kan du dessvärre inte ångra köpet.

  • Min produkt var trasig när den kom fram, hur gör jag?

Nej, vad trist! Jag försöker alltid packa keramiken väl, men sådant kan hända och jag vill såklart åtgärda detta. Det du behöver göra om din produkt är trasig vid ankomst är att omgående kontakta mig med foto på kartongen och produkten. Om det är en vara som finns i lager skickar jag en ny direkt! Om det är en unik produkt kommer vi överens om en en ersättningsvara, eller så får du full återbetalning.

  • Tar du emot specialbeställningar?

Ja, ibland :) Jag värnar min konstnärliga frihet, men blir ofta nyfiken på att ta mig an era förslag på specialbeställningar så kontakta mig och fråga! Om det är en produkt som inte finns i mitt ordinarie utbud kommer vi bestämma pris direkt för att bägge parter ska slippa överraskningar. I vissa fall (gällande produkter som jag inte kan sälja till annan kund pga. t.ex. årtalsskrivning) betalar du halva beloppet innan produkten är klar.

  • Var finns butiken?

Butiken finns online och min keramikverkstad finns i Arvslindan i Gagnef kommun i Dalarna. Under sommaren 2021 kommer jag troligtvis ha lite gårdsbutik i ladan. Om du vill besöka mig så skriv ett mail eller sms så kommer vi överens om en tid!

  • Kan jag gå keramikkurs hos dig?

För tillfället har jag alldeles för liten keramikateljé för att kunna hålla kurser hos mig. Om du känner till en lokal som lämpar sig för keramik och vill att jag kommer dit kan vi prata vidare om det. Kontakta mig!

  • How much is international shipping? Do you ship to...

All my prices are in Swedish kronor, but I do ship abroad. You see the shipping fee in the check-out. If you have further question in English please contact me!